Pozłota – nimb boskości | pozłota w ikonopisarstwie

person Wysłane przez: Edan list Kategoria: Aktualności Dodano:

Nie da się ukryć, że złoto od wieków postrzegane jest jako metal o boskich atrybutach. I ze względu na swe fizykochemiczne właściwości, i na skutek rzadkości jego występowania i, przede wszystkim, z powodu jego unikalnej, świetlistej barwy.

Pozłota – nimb boskości

Nie da się ukryć, że złoto od wieków postrzegane jest jako metal o boskich atrybutach. I ze względu na swe fizykochemiczne właściwości, i na skutek rzadkości jego występowania i, przede wszystkim, z powodu jego unikalnej, świetlistej barwy. Nic dziwnego więc, że bardzo szybko zostało wykorzystane do sakralnych celów, stając się głównym materiałem do wykonania i zdobienia przedmiotów o charakterze religijnym. Oczywiście, równie bardzo szybko okazało się, że jest to rozwiązanie drogie i pochłaniające mnóstwo cennego kruszcu, dlatego rozpoczęto poszukiwania alternatywnych metod ozdabiania złotem sakralnych artefaktów. Złoto jako materiał jest wyjątkowo kowalne i rozciągliwe, co sprawiło, że do nakładania na przedmioty poczęto rozbijać je i rozwalcowywać na bardzo cieniutkie płatki. Tak powstało pozłotnictwo. Jego techniki rozwijały się stosownie do możliwości pozyskania coraz cieńszych płatków i różnych innych form złota (proszek). Pozłotnictwo znalazło zastosowanie w zdobieniu wielu przedmiotów, ale najbardziej jego zalety docenili malarze i rzeźbiarze. W malarstwie nakładanie pozłoty powszechnie stosowano do wykonania tła obrazu i aureoli przedstawionych na nich świętych postaci, przydając im w ten sposób nimbu boskości. Szczególnie rozwinęło się w malarstwie bizantyjskim, skąd przeniknęło do sztuki sakralnej i świeckiej Zachodniej Europy, przede wszystkim w formie ikon.

Pozłota w ikonopisarstwie

Dzięki użyciu głębokiej symboliki i wykorzystaniu złota oraz zastosowaniu określonych zasad przygotowania dzieła udało się twórcom ikon osiągnąć coś wyjątkowego – stworzyć dzieła mistyczne i komunikujące się z odbiorcą. Złoto przecież symbolizuje świętość, obecność Boga i jego chwałę, a odpowiedni kolor szaty dopasowany musi być do charakteru sportretowanej postaci; czerwień symbolizuje męczeństwo, brąz – ubóstwo. Płatki złota na ikony nakładano zwykle jako wypełnienie aureoli lub w formie tła ikony. Robiono to w obu popularnych technikach, czyli na pulment i na mixtion, zamiast złotych płatków stosowano także inny materiał (srebro, szlagmetal). W przypadku kładzenia pozłoty na mixtion pokrywa się nim pozłacaną powierzchnię i po pewnym czasie (zależy on od rodzaju zastosowanego mixtionu, w przypadku tłustego lepiej zabezpieczyć podłoże roztworem spirytusu i szelaku, aby nie dopuścić do wsiąkania mixtionu w podłoże) nakłada pozłotę, którą następnie zabezpiecza się szelakiem przed wilgocią. By uzyskać wysoki połysk złoconych elementów ikony, nakłada się pozłotę metodą na pulment. Należy rozrobić bolus (glinkę) z klejem naturalnego pochodzenia i pokryć wyznaczoną powierzchnię, a następnie wypolerować krótkim pędzlem lub filcem. Potem trzeba zwilżyć powierzchnię roztworem alkoholu (max. 40%) i można już ostrożnie nakładać płatki złota. Po nałożeniu – docisnąć i wypolerować agatem do uzyskania pożądanego połysku.

niedziela poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec lipiec sierpień wrzesień październik listopad grudzień

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło